VELKÉ BÍLOVICE (dl) – Na ZŠ Velké Bílovice v těchto měsících vrcholí projekt nazvaný Badatelem za poznáním vědy, techniky a přírody.
Projekt započal v roce 2013 v rámci výzvy Operačního programu Vzdělávání pro konkurenceschopnost vyhlašované Jihomoravským krajem.
Projekt plánovaný do ledna 2015 je zaměřen na zlepšení vzdělávání na základní škole v přírodních a technických předmětech s cílem rozšířit a změnit styl výuky, tzn. přejít od memorování faktů k rozvoji znalostí prostřednictvím experimentů, praktických cvičení, sledováním a použitím nových ICT technologií.
Realizace projektu byla rozdělena do pěti aktivit s názvy ICT mění styl výuky, Experiment pod drobnohledem moderní techniky, Aktivně v přírodovědných pracovištích, Evaluace s pomocí hlasovacího zařízení a Podpora technických činností. V jejich rámci probíhala interaktivní výuka – žáci například pracovali s moderními senzory a s přístroji pro počítačový záznam a zpracovávali data, vyzkoušeli si tvorbu videa s hudebními a grafickými efekty, hráli hry s vědeckou tématikou a díky webovým kamerám měli možnost pozorovat své experimenty z domovů i po vyučování. Pro výuku předmětu Náš svět a potřeby družiny byla zbudována venkovní přírodovědná učebna a naučná stezka v okolí školy. V kroužku technických činností a ve školní družině si děti rozvíjely své manuální zručnosti při práci se dřevem, kovy a plasty. V rámci čtvrté aktivity proběhlo testování výsledků vzdělávání žáků 3., 6. a 8. ročníků a zmapování klimatu školy z pohledu žáků, rodičů i zaměstnanců školy.
Součástí projektu byly i doprovodné akce. Žáci tak měli možnost zúčastnit se různorodých motivačních exkurzí, např. do psího útulku, do Národního technického muzea v Praze, do brněnského Planetária nebo do Centra environmentální výchovy v Lipce. Pro okolní školy připravili a předvedli workshopy- na ZŠ v Podivíně a v Moravském Žižkově prezentovali, jak se dají využívat měřící senzory a počítače při výuce fyziky, chemie a přírodopisu. Některé své práce prezentovali na Dni otevřených dveří školy.
Na základě inovativních výukových postupů učitelé vytvořili učební materiály, laminované návody, e-learningové kurzy, elektronickou kartotéku v technické knihovně a inovovali Školní vzdělávací program. Do projektu bylo zapojeno 712 žáků a 11 pedagogů.
Před zahájením samotné výuky byla nejprve pořízena nová výpočetní technika, notebooky a senzory a učitelé byli proškoleni v práci s využíváním nových ICT technologií, např. absolvováním kurzů na zpracování videa, tvorbu animace a grafiky, pro práci se senzory, pro tvorbu e-learningových kurzů a tvorbu audiovizuálních učebních materiálů. Dovednosti získané na těchto seminářích pedagogové následně uplatňovali ve výuce a v kroužcích.
Celý projekt je spolufinancován z Evropského sociálního fondu a státního rozpočtu České republiky, a to ve výši 6.326.030,- Kč. Realizačně je zabezpečován pracovníky ze strany příjemce dotace a ve spolupráci s externími odborníky.