il.foto bbonline.sk

Zdeněk Antony se připravuje na boj o titul mistra ČR

VALTICE – Autokrosař Zdeněk Antony z Valtic vítězil v mládežnických kategoriích a nyní bojuje o titul mistra republiky také mezi dospělými. V současné době se pilně připravuje na závěrečné závody českého šampionátu.

Jezdíš autokros, ale tvé auto není ta klasická buggina?

Já jezdím divizi 6 cestovních vozů. Koncepce auta vychází z běžného osobního vozu, ale jsou určité řády, podle kterých se může do určité míry předělat. Myslím, že jsme ty možnosti vyčerpali na maximum. Závodím se Škodou Rapid z roku 1986. Samozřejmě to původní auto bylo úplně shnilé, takže jsem ho musel kompletně vyřezat, převařit, vyztužit, aby bylo schopné závodit.

Zůstaly v něm vůbec nějaké originální díly?
Střecha a sloupky, jinak vůbec nic. Nápravy mi dělali pan Fabík a pan Jurenka, to jsou dvě velká jména českého autokrosu. Blok motoru je z dieselové felicie, hlava motoru a komplet příslušenství je německý Motorsport. Převodovka je paradoxně ještě starší než auto, její obal pochází z Tatry 603.

Jakou spotřebu má takové auto při závodě?
Za jednu jízdu najedeme v průměru sedm kilometrů, jedno kolo měří zhruba kilometr, a za těch sedm kol auto sežere dvanáct litrů, takže nějakých sto padesát litrů na sto kilometrů, kdybychom to přepočítali.

A jak rychle to jede?
Máme maximální rychlost 168 kilometrů za hodinu. Záleží na tom, jaká kola obujeme, ale většinou se pohybujeme kolem těch 170 kilometrů, víc ne, to už je auto na autokrosové trati neřiditelné.

Vydrží auto celou sezonu?
Nevydrží. Dva závody se odjedou s autem, které se musí samozřejmě průběžně opravovat. Po těch dvou závodech už musí na generálku i motor a převodovka, na nápravy se musí dávat všechny věci nové, počínaje uložením u karoserie až po brzdové destičky.

Kolik času zabere příprava auta po jednom závodu na další?
Od závodu do závodu. Někdy, když jsou závody týden po sobě, tak to skoro nestíháme udělat pořádně. Přece jenom musíme i vydělávat peníze, nemůžu se bavit jenom sportem. Ale teď přes léto mám mezi závody šest týdnů volno, takže děláme kompletní generálku celého auta. Mám ho na dílně rozebrané do šroubku. V dalším závodě v Sedlčanech se už začne rozhodovat o titulu, ztrácím pět bodů, a tak nechceme nic ponechat náhodě a snažíme se všechno perfektně nachystat.

A co karoserie, kolik toho vydrží? Ty plechy přece při soubojích na trati taky dostanou co proto…
Ono tam moc plechového není, všechno je z laminátu, blatníky jsou laminátové, kapota taky. Zůstávají jen dveře na straně řidiče. ty musí být původní, nevyřezané. A ty se mění po každém závodě, protože bývají dobouchané.

To abys objížděl vrakoviště a sháněl dveře na Rapida…
Sháním kde se dá, ale ono už moc těch aut není, nedají se sehnat.

Rapidů moc nejezdilo ani v těch 80. letech. Proč sis nevybral auto, které je snadněji sehnatelné?
Pan Jurenka, motorář, který mi dělá motory a nápravy, radí mi a je pro mě jako můj druhý děda, mi říkal: Postav zadokolku a budeš vyhrávat. Tak jsem ho poslechl. Auto jsme postavili a je to naprosto fantastické. Problém byl v tom, že zadokolky se už moc nevyrábějí, a když se vyrábějí, tak jsou většinou dvoumístné. A my podle řádů musíme mít auto, které má minimálně čtyři místa. A to ten Rapid splňuje jako jediný, samozřejmě pokud neberu Porsche Carreru 911, ale to je finančně někde trochu jinde.

Je to opravdu takový rozdíl v ovládání auta se zadním a předním náhonem?
Já říkám, že předokolka s motorem vepředu je pro blbce – dojede do zatáčky, zatočí a přidá plyn. Když mu to nezatočí, tak plyn ubere, zatočí a znova přidá. Zadokolka je o citu, hraní si s autem, ale je to nádherná jízda. Když se to vychytá, tak je to naprosto srovnatelné s bugginou, je v tom úžasná jízda.

A bugginy tě nelákají?
Lákají, samozřejmě. Velká královská divize do čtyř litrů mě láká nejvíc, protože v šestnáctistovkách je to nezajímavé. Juniory už jet nemůžu a v chlapech u nás jezdí šest aut, to je naprosto o ničem. Ve čtyřlitrech se schází 18-19 jezdců, to už je pěkné. Akorát je to finančně zase někde jinde než divize cestovních vozů. Nicméně už s motorářem zařizujeme nový motor do čtyřlitru a budu pomalu stavět bugginu. Nechci zůstat v této divizi, chci jít výš, do čtyřlitrů, abych mohl absolvovat i evropské závody, protože v naší divizi se jezdí jenom zóna střední Evropy.

Kolik závodí aut ve vaší divizi?
Bývá nás osmnáct, jsme jedna z nejpočetnějších divizí. Když se vřítíme do zatáčky, tak je to krásné!

Tabulka šampionátu možná mohla vypadat jinak, kdy jsi jel všechny závody. Proč jsi nemohl startovat v tom úvodním podniku mistrovství?
Podle mezinárodních sportovních řádů musí být zachovaný původní nosný skelet auta. A ten jsem neměl úplně zachovaný. Samozřejmě, že to auto má skelet v podstatě jen na oko, jinak je postavené kompletně nové a skelet je tam jen proto, aby ho viděli techničtí komisaři. To nám chybělo, a tak jsme nebyli puštěni do prvního závodu. Já to respektuju, samozřejmě takové nařízení je, s tím se nedá nic dělat. Museli jsme to překousnout a stavět auto od začátku.

Jak dlouho jsi vlastně nezávodil v autokrosu, poté co jsi opustil mládežnické kategorie?
Skončil jsme v roce 2007, pak jsem jezdil tři roky motorky Super moto. Pak jsem se pomalu vrátil k autokrosu s Hondou, to bylo super auto. Fungovalo bezvadně, ale chtěl jsme něco víc. Proto jsme začali stavět tady tu zadokolku. Takže jsem vypustil čtyři roky.

No, ale vypadá to, že jsi nic nezapomněl…
Kdepak, s tou zadokolkou se učím úplně odznova. Buggina měla náhon na všechna čtyři kola.

Motoristické sporty jsou asi ty nejdražší. Jak se ti daří financovat závodění?
Pomohlo nám město Valtice, dostali jsme od nich dotaci na závodění, za což moc děkuji. Hodně mi pomáhá firma Štěrkopísky Zechmeister. Je to samozřejmě drahé. Například jedna guma na závod stojí osm tisíc bez daně a na závody jich potřebuju šest. Snažíme se vydělat, kde se dá, jsme ve firmě od rána do večera. Nějak to zatím zvládáme, ale samozřejmě, kdyby peněz bylo víc, tak to auto bude ještě posunuté někam úplně jinam.

Máš vůbec čas trénovat?
Ne, jedeme od závodu k závodu. Ale teď, když je delší volno, tak se chystám do Přerova. Chci si vyloženě natrénovat typické zatáčky, jaké budou v dalším závodě v Sedlčanech (2. – 3 srpna). V Přerově jsou podobné, s kluzkým povrchem. Nechám si to nakropit a budu trénovat jednu zatáčku ze všech možných směrů, abych byl v Sedlčanech schopný něco zajet.

12a

Zdeněk Antony a jeho Škoda Rapid.        Foto: archiv

O nás redakce

redakce

Mohlo by se vám líbít

Týden hokeje

BŘECLAV / zimní stadion 26. 11. 2022 od 10 hodin 26. listopadu budou mít všechny …