Proč je dobré jezdit do práce na kole?

 

BŘECLAV – Během května bude ve 24 městech probíhat akce Do práce na kole. Jejím hlavním účelem je propagace jízdy na kole jako každodenní možnosti dopravy. Akce je organizována formou soutěže, účastníci zapisují své cesty do práce na internetu, existuje i soutěž zaměstnavatelů.

 

Letos se poprvé zapojilo i město Břeclav. Podle posledních informací se do akce oficiálně zaregistrovalo více než 60 místních obyvatel, což je v porovnání s podobnými městy dobrý průměr. Ten, kdo jezdí do práce autem a zkusí měsíc jezdit do práce na kole, možná zjistí, že cesta na kole je příjemnější a téměř stejně rychlá. K příznivcům této dopravy patří i bývalý břeclavský místostarosta Luboš  Krátký.

 

Je důležité, přesvědčovat lidi, aby jezdili do práce na kole ?  

Zkušenosti z mnoha evropských  měst ukazují, že pokud se podařilo obyvatele přesvědčit, aby využívali více kola, mělo to několik pozitivních dopadů. Zaprvé ožila centra měst – lidé se začali vracet ke službám, které do center patří a ubyla všude parkující auta. Lidé jsou mobilnější – pokud nepotřebujete zaparkovat auto, ale využijete kolo, podaří se vám (třeba cestou z práce) vyřídit více věcí a rychleji než při cestování autem. V centrech a sídlištích přestal přetlak aut a potřeba parkovat „u domu či u obchodu“. Začala se také více využívat městská hromadná doprava. Nejde o to, aby se přestalo jezdit autem. Jde o to, aby lidé měli možnost volby. Je prokázáno, že cesty do čtyř kilometrů je nejvhodnější absolvovat na kole. Není to přesně případ Břeclavi? Podaří-li se zpříjemnit cyklodopravu, bude využívat kolo i více současných automobilistů. Samozřejmě,  pro rozvoj udržitelné mobility města (jak se vyvážené dopravě říká) je potřeba stále hledat optimální řešení městské infrastruktury. Abyste kolo více využili, musíte mít možnost kolo jednoduše a bezpečně zaparkovat na začátku a na konci své cesty, u obchodu či restaurace a mít dopravně bezpečnou cestu vhodnou pro děti i seniory.

 

Co by se v tomto směru mělo v Břeclavi udělat?

Existuje mnoho různých opatření. Pro cestu městem je možné upravit méně frekventované chodníky, vybudovat  systém bezpečných přejezdů přes silnice, odstraňovat nebezpečná či nevhodná řešení na cestách, kde je zvýšený počet cyklistů. Lze využít i finančních regulativů – pozitivních i negativních. Dalšími opatřeními může být snížení rychlosti motorových vozidel ve vhodných lokalitách, cyklojednosměrky, cyklopiktogramy na silnicích a chodnících. Zajímavé řešení, které je často vidět v Evropě jsou např. malá cykloparkoviště při zastávkách MHD, hlídaná cykloparkoviště u nádraží nebo v centrech.

 

Jak rozvoji cyklodopravy v Břeclavi může pomoci akce Do práce na kole ?

Každý účastník může během května psát své podněty a připomínky, co by se dalo na jeho cestě do práce zlepšit (určitě tyto informace pomohou k urychlení realizace nápravných opatření). Někdy stačí odstranit drobnost, aby se cesta zpříjemnila. Ale hlavně se lidé o problematice cyklodopravy více dozvědí a mohou ovlivňovat své okolí. Protože pro rozvoj cyklodopravy je potřeba splnit ještě jeden důležitý předpoklad – musíte chtít. A já věřím, že těch, co chtějí, bude čím dál více.

O nás Jiří Holobrádek

Jiří Holobrádek
tel.: 723 865 819 e-mail: holobradek@tydenik-breclavsko.cz

Mohlo by se vám líbít

Lvi i v odvetě v sobotuv prohráli s Uherským Brodem

Filip Hrbatý  Muži odstartovali v sobotu druhou část základní části, ve které se se všemi týmy …