Martin Rada opět pokořil slavnou Rallye Monte Carlo

HUSTOPEČE – Martin Rada zdárně zdolal další ročník Rallye Monte Carlo. S vozem Alfa Romeo 147 pokořil slavnou soutěž popáté v historii. Ve čtyřech ročnících ho v jeho cestě doprovázel navigátor Jaroslav Jugas. Absolutně skončili 59., ve skupině RC4 jedenáctí.

Druhý den Rallye Monte Carlo obsahoval šest rychlostních zkoušek ve dvou sekcích, s celkovou délkou 134,10 kilometrů. Martin Rada s Jardou Jugasem začali v dopolední sekci na jistotu, s cílem na nových tratích nechybovat. To ve skupině znamenalo časy ve druhé desítce a propad na průběžné deváté místo ve své kategorii. V opakovaných průjezdech se alfa opět pravidelně zabydlela mezi desítkou nejrychlejších skupiny RC4 a vrcholem byl pátý čas v závěrečné RZ8 Les Costes – St Julien en Champsaur (25,40 km). I díky tomuto výsledku si posádka Agrotec racing teamu polepšila o jednu příčku v hodnocení RC4.

„Celkově tratě nabídly všehochuť. Asfalt, sníh a namrzlé úseky, jak zrcadlo. Ale také bahnité pasáže a neskutečné množství vytahané šotoliny v zatáčkách. Ale trochu se potvrzuje, že čím jsou podmínky horší, tím jsou naše výsledky lepší. Večer dokonce na poslední zkoušce trochu chumelilo, museli jsme i vypnout rampu, ale výsledkem byl pátý čas. Monte opět ukazuje svou náročnost i my si každou zkoušku moc užíváme,“ dodal k průběhu druhého dne Rallye Monte Carlo Martin Rada.

Třetí den začal pro startovní pole volným průjezdem RZ9. Ta předcházela pomyslnému vrcholu celé soutěže – 51,7 km dlouhému testu Lardier et Valenca – Faye.

„O zrušení devátého testu jsme se dozvěděli už v servisu a trať jsme jeli jen volně. Pořadatelé nemohli takovou masu diváků zvládnout. Mám třeba natočené na kameře, jak nebezpečně byla kolem trati zaparkována auta fanoušků. To bylo neuvěřitelné,“ popsal Martin Rada. „Ale problémy s diváky jsou i jinde. Mnohokrát se stává, že nám chodí normálně po trati.“

Po konzultaci s ledovým špionem Martina Prokopa Štěpánem Vojtěchem posádka Agrotec racing teamu pro nejdelší zkoušku soutěže zvolila zimní verzi závodních pneumatik, bez hrotu.

„Tato zkouška byla opravdu těžkým oříškem. Ze začátku byla suchá, pak místy pod sněhem, dále se střídaly vlhké a namrzlé pasáže. Hlavně na severní straně kopců, případně ve stínu, jsme museli jet hodně obezřetně. Ale s volbou gum jsem byl spokojen, i když jsme proti ´er dvojkám´ na suchých úsecích zase ztráceli. Ale naší prioritou bylo zdárné dokončení závodu, což jsme podídili případným soubojům ve skupině,“ okomentoval průjezd nejdelší zkouškou hustopečský jezdec.

Při druhém průjezdu dopoledne zrušené RZ Prunieres – Embrun se už normálně závodilo, ve druhé sekci to byla příprava na další věhlasný test Sisteron.

„První test, který byl z velké části suchý, jsme odjeli na zimních kolech, ale v rezervě jsme pro Sisteron vezli dopředu dvě pneumatiky s hrotem. Přece jen Sisteron už s Jardou moc dobře známe a řadu stoupání bychom s alfou bez hřebíčku nevyjeli,“ upozorňuje Martin Rada.

Mohlo by se zdát, že pokořením Sisteronu závodění pro posádku Agrotec racing teamu skončilo. Ale opak byl pravdou. Neodpočinula si ani na přejezdu do uzavřeného parkoviště v monackém přístavu.

„Přejezd byl hodně náročný, všude byla auta fanoušků, kteří stejně jako my mířili do Monte Carla. Kvůli dopravní zácpě jsme přijeli do časové kontroly o tři minuty později.

Čtyřdenní závod vyvrcholil třemi zkouškami nad Monte Carlem. Nechyběl mezi nimi ani průjezd přes kultovní průsmyk Col de Turini (RZ 14 La Bollene Vesubie – Sospel, 31,66 km).

„Trochu jsme doufali, že bychom mohli udržet desítku ve skupině RC4, ale nakonec nám k tomuto cíli chybělo 6,8 vteřiny. Vsadili jsme však, co se týkalo volby pneumatik, na jistotu a na to jsme trochu doplatili. Úvodní a závěrečný test dne byl suchý, serpentýnami na průsmyk a v podobném duchu zase dolů. ´Er dvojky´ jsou v těchto podmínkách díky výkonu a brzdám někde jinde, což se potvrdilo. My jsme navíc obuli zimní gumy a věřili, že na Col de Turini to bude lepší volba a na tomto úseku zase něco vyděláme. Ale nakonec byla třicetikilometrová vložka z osmdesáti procent suchá, asi jen 2-3 kilometry se jelo po souvislém sněhu. Tam byla volba optimální, ale v dalším průběhu jsme zimáky ´uvařili´,“ popsal Martin Rada.

Po absolvování všech patnácti rychlostních zkoušek čekala na posádku Agrotec racing teamu cesta do závěrečného servisu v Monte Carlu a následně výjezd ke slavnostnímu ceremoniálu před knížecím palácem.

„Samozřejmě mám nyní obrovskou radost z dojetí tak náročného závodu. Monte je samo o sobě neskutečným závodem, pro mě osobně to navíc byl stý soutěžní start, a tak jsem u monackého paláce zažíval dvojitou euforii,“ okomentoval úspěšně dokončený závod Martin Rada a dodal: „Samozřejmě nám teď každý říká: Tak zase za rok tady, tak uvidíme. Pokud se tak stane, s alfou to, kvůli končící homologaci, už určitě nebude.“

„Celkově se mi zdá, že je Monte Carlo rok od roku náročnější. Pořadatelé letos vybrali velmi těžké úseky, místy velmi technické. Navíc při pátečním návratu do Monaka trochu zaskřípala organizace. Pořadatelé asi nečekali, že bude ještě pokračovat tolik týmů, a tak mechanici čekali tři hodiny, než dostali přidělené servisní místo. Alfa však zdárně překonala nástrahy celé trati, celkově celý tým odvedl výtečnou práci, za což jim moc děkuji,“ uzavřel první ohlédnutí za 83. ročníkem slavné rallye hustopečský jezdec.

foto: Agrotec Racing Team

 

O nás redakce

redakce

Mohlo by se vám líbít

Vezou nám BRONZ!

Po zlatu na Inline hokejovém mistrovství Evropy U16 a U18 ve  Španělsku na kterém se podíleli …