BŘECLAV (ewi, lip) – Absence obchvatu města patří již dlouhá léta k hlavním problémům Břeclavi. Nyní se věci dávají opět do pohybu.
Jaké činnosti v současné době probíhají? Jedná se o výběr znalce pro oceňování nemovitostí, zpracování odhadu nákladů na majetkoprávní vypořádání pro celou stavbu a vyhotovení doplňujících geometrických plánů.
Ředitelství silnic a dálnic již vybralo firmu, se kterou uzavřelo smlouvu na majetkoprávní vypořádání stavby, tedy na výkup pozemků. S výběrem znalce začalo Ředitelství silnic a dálnic již v září, jakmile vše dokončí, přistoupí k vlastnímu majetkoprávnímu vypořádání, tedy k samotnému výkupu pozemků pod budoucím obchvatem. S výkupy by se podle starosty Oldřicha Ryšavého mohlo začít už koncem letošního roku, hlavní nápor ale očekává v roce příštím. Výkupy se budou týkat řádově stovek majitelů pozemků.
Podle místostarosty Jaroslava Parolka se majitelé dotčených pozemků nemusejí bát, že by je stát chtěl tzv. vzít na hůl. “ Můžu potěšit ty, kterým někdo tvrdí, že ceny vykupovaných pozemků půjdou dolů. Podle jednání, které jsem měl s panem ministrem ve Znojmě, tak tam, kde ty ceny neodpovídají výkupním cenám, tak je v pravomoci oblastního ředitele jejich narovnání na normální cenu. Normální cena je ta, za kterou se vykupovaly pozemky v minulosti. Čili jestliže se v Břeclavi vykupovaly za 250 korun, budou se vykupovat za 250, nikoliv za deset nebo dvacet korun.“
Informace od Ředitelství silnic a dálnic potvrzuje, že se v poslední době na obchvatu Břeclavi významně pracuje. „Obchvat města byl dlouhou dobu až ve spodních šuplících na ministerstvu. Díky snaze města i bývalých a současných poslanců či hejtmana Jihomoravského kraje se nám jej podařilo v posledních čtyřech letech opět otevřít a Ředitelství silnic a dálnic se stavbou začalo vážně zabývat. Platné územní rozhodnutí končí na jaře 2016, vše tak směřuje k tomu, že stavba bude zahájená nejen v kancelářích, ale i v terénu,“ doplnil starosta Oldřich Ryšavý.
Silnice I/55 Břeclav – obchvat má být dlouhá 8.821 metrů, křížit ji má 20 mostů a vznikne i podchod pro pěší. Související přeložka silnice I/40 má být dlouhá 2.480 metrů. Náklady odhaduje Ředitelství silnic a dálnic na 1,6 miliardy korun bez DPH.