HUSTOPEČSKO – Dostat těžkou nákladní dopravu z obcí zpět na dálnici se už několik měsíců snaží starostové osmi obcí na Brněnsku a Hustopečsku
Po zavedení mýta na českých dálnicích začaly těžké časy obcím v blízkosti zpoplatněných úseků. Řidiči kamionů raději z důvodů úspor volí jízdu po běžných silnicích, které ovšem nejsou na takový provoz a zatížení uzpůsobené.
Projevilo se to i v obcích ležících u dálnice Brno – Břeclav. Nejvíc na novou situaci doplatilo osm obcí, jejichž středem prochází státní silnice II/425 – Rajhrad, Holasice, Vojkovice, Židlochovice, Nosislav, Velké Němčice, Hustopeče a Starovičky. Frekvence těžké automobilové dopravy se zvýšila a s ní i hluk, prašnost, otřesy a zvýšené riziko dopravních nehod. Proto se jejich starostové rozhodli v loňském bránit a neúnosnou situaci chtějí změnit.
Problém je v tom, že musí dojít k určitému myšlenkovému průlomu u úředníků v tom, jak si vlastně mají platné zákony vykládat.
Luboš Kuchynka, starosta Hustopečí
Vloni v dubnu se uskutečnilo první jednání na radnici v Židlochovicích a pak následovaly další kroky. „Zajistili jsme všechny potřebné odborné studie a vyjádření a v lednu jsme podklady předali na odbory dopravy tří pověřených obcí, kterých se tento problém týká – Židlochovic, Hustopečí a Břeclavi. Je tam přesně stanoveno, jaké dopravní značky a kam chceme umístit. Teď všechno záleží na tom, jak to posoudí odpovědné správní orgány – od nás mají všechno, co k tomu potřebuj. Udělali jsme pro to naprosté maximum, investovali jsme finance do dopravní studie, investovali jsem energii při jednáních. Uvidíme, jak to dopadne,“ seznámil nás se současným stavem palčivého problému starosta Hustopečí Luboš Kuchynka, který stál u zrodu této iniciativy společně se starostou Rajhradu Františkem Ondráčkem.
Zatímco v některých okolních státech je stanoveno přímo v zákoně, které silnice a dálnice jsou určeny pro tranzitní dopravu, u nás tomu tak bohužel není. Řešení dané situace je proto složité a zdlouhavé. „Problém je v tom, že musí dojít k určitému myšlenkovému průlomu u úředníků v tom, jak si vlastně mají platné zákony vykládat, jestli samospráva může tranzitní dopravu na svém území omezit nebo ne,“ poukazuje starosta Hustopečí na fakt, že změnit zaběhnuté poměry není vůbec snadné.